Mi az epilepszia?

Az epilepsziás roham az agy működési zavara, melynek során az agy bizonyos területein fokozott elektromos aktivitás jön létre. Az idegsejtek kóros elektromos kisülése, kisüléshulláma okozza a tüneteket.

Epilepszia betegségről akkor beszélünk, ha a rohamok spontán jelentkeznek és ismétlődnek. Becslések szerint a teljes lakosság kb. 0,5-1 %-a szenved epilepszia betegségben és kb.5%-nak volt már életében epilepsziás rohama. A betegség bármely életkorban kezdődhet, de leggyakrabban gyerekkorban és 65 év felett.

Alkalmi rohamnak hívjuk, mikor az agy átmeneti kóros állapota okozza a rosszullétet. Háttérben állhat alacsony vércukor szint, alkohol-, drogmegvonás, láz.

Az epilepszia tünetei

A tünetek igen változatosak, attól függően, hogy az agy mely területén zajlanak a kóros kisülések és a lefolyás során az agy mely területeire terjednek.

Alapvetően két fő típust különböztetünk meg:

• az agy bizonyos területeire korlátozódó ún. parciális roham
  • az agy egészét érintő, ún. generalizált roham

Epilepszia

Parciális rohamok

A parciális rohamok egy adott agyterületről indulnak ki. Attól függően, hogy kíséri-e eszméletvesztés a rohamot még két csoportot különítünk el.

Az epilepsziás góc helyétől függően, lehet a mozgás érintett: egy-egy végtag ritmikus rángása. Lehet az érzékelés érintett: egyik testfél zsibbadás, amely az arcról, a kézre, a karra, majd az egész testfélre terjedhet vagy látási, hallási, szaglási hallucinációk.

A tudatzavarral kísért parciális rohamokat gyakran fura érzés vezeti be, például szaglási hallucináció, elidegenedés érzése, dejavu érzés. Tudatzavar jelentkezik; a beteg bizonyos időre elveszti kapcsolatát a külvilággal, elréved, „kikapcsol”, melyhez gyakran társulnak akaratlan mozgások (csámcsogás, rágás, matatás a kézzel).

Bármely parciális roham másodlagosan generalizálttá válhat. Ez azt jelenti, hogy a kóros kisülések a kiindulási pontról az egész agyra terjednek.

Generalizált rohamok

A generalizált rohamoknak is több típusa ismert:

• Egyes rohamformáknál a beteg pár másodpercig nincs tudatánál. Elréved, tevékenységét, beszédét megszakítja. Pislogás, csámcsogás, rágás jelentkezhet. A rohamok rövid ideig, kb. 10 s-ig tartanak, ez után a beteg ott folytatja a tevékenységét, ahol abbahagyta. Külső megfigyelő sokszor észre sem veszi a lejátszódott rohamot. Naponta többször ismétlődhetnek. Általában gyermekkorban (4-10 éves kor) kezdődnek ezek a típusú rohamok.
  • Jelentkezhet egy-egy izomcsoportban (felső-, vagy alsóvégtag) kialakuló rángatózás. Naponta többszöri ismétlődéssel. Itt tudatzavar nincs.
  • Bizonyos esetekben a beteg hirtelen összeesik, vagy elesik, de csaknem azonnal visszanyeri mozgásképességét.
  • A legismertebb formája a generalizált rohamoknak az ún. grand mal, nagyroham. Ilyenkor a rohamaktivitásnak nincs kiindulási pontja, az egész agykérget érinti. Általában egy felkiáltással kezdődik, a beteg eszméletét veszti, elesik. Majd az egész test megfeszül, melyet a test ritmikus rángatózása követ. A beteg a rosszullét során eszméletlen, a roham alatt a nyelvét gyakran elharapja, vizeletét maga alá engedi. A lezajlást követően lassan tér magához. A roham 0,5-2 percig tart, erre a beteg nem emlékszik.

Okok:

A generalizált epilepsziák nagy részének oka nem ismert, genetikai tényezők nagy valószínűséggel szerepet játszanak kialakulásukban.

A fokális epilepsziák mögött agyi fejlődési rendellenességek, agyi gyulladásos folyamatok, lezajlott agyi keringési zavar, agysérülés utáni állapot, jó-, vagy rosszindulatú daganatok állhatnak.

Az epilepszia kivizsgálása és kezelése

Az epilepszia kivizsgálása neurológus feladata.

Az orvos legtöbbször nem látja a rohamot, a beteg általában nem emlékszik az eseményekre, így legtöbbször egy hozzátartozó vagy a rohamot észlelő személy tud a lefolyásról beszámolni. A roham minél részletesebb leírása fontos a diagnózis felállításában. Neurológiai-, és laborvizsgálat szükséges. A kivizsgálás része a koponya képalkotó vizsgálata, illetve EEG vizsgálat.

Koponya MR–rel, az egyik legkorszerűbb képalkotó vizsgálattal az agy szervi betegsége igazolható vagy kizárható. PET vizsgálattal az agy anyagcsere változásait vizsgálhatjuk.

Az EEG vizsgálat az agy elektromos aktivitását érzékeli a fejbőrre helyezett elektródákkal. Epilepsziás rohamok lezajlása után 50%-ban mutathat kóros eltérést az EEG vizsgálat. Ez segítséget nyújt az epilepszia típusának meghatározásában. Amennyiben az EEG nem mutat epilepsziára típusos elváltozást, úgy alvásmegvonást követő EEG vizsgálat, illetve 24 órás EEG lehet szükséges.

Az epilepszia típusának megállapítása a hatékony kezelés alapvető feltétele.

Az epilepszia az esetek nagy részében gyógyszerrel kezelhető. Cél a rohammentesség, illetve a rohamok számának és intenzitásának csökkentése. A gyógyszeres terápia mindenképpen egyedi. A gyógyszerválasztás a beteg rohamtípusa, a klinikai tünetek és a típusos EEG jelek alapján történik. Az epilepsziák 80%-a egy gyógyszerrel kezelhető, a betegek 20%-ánál további gyógyszerek bevezetése szükséges.

Műtéti kezelés akkor jön szóba, ha a megfelelő gyógyszeres kezelés mellett sem lesz rohammentes a beteg.

Epilepszia és a terhesség

Epilepsziás beteg számára nagyon fontos a terhesség megtervezése a neurológus kezelőorvosa segítségével. A várható fogamzás idejére a cél a lehető legjobb rohamkontroll elérése a legalacsonyabb gyógyszerdózissal. Egyes gyógyszerek mellett folsav pótlása szükséges, illetve a magzati rendellenességek szűrése.

Antiepileptikumok mellett az anya szoptathat. Amennyiben a baba aluszékonnyá válna, a szoptatás abbahagyása javasolt.

Érdekességek az epilepsziával kapcsolatban

• Az epilepszia már az ókorban is ismert volt. Innen eredő egyik elnevezése a morbus sacer, azaz szent betegség arra utal, hogy a betegeket isten ajándékának tekintették.
  • Ismert epilepsziások A. Nobel, F. Dosztojevszkij, V.van Gogh, Nagy Sándor, Julius Caesar, Napóleon.
  • Az epilepszia népies neve a frász. A frászkarika pedig egy babonás gyógymód volt a rohamok kezelésére (sült tésztából sütött perec, amelyen a betegnek át kellett bújnia a gyógyulás érdekében)
  • Az epilepsziának több, mint 40 különböző féle formája ismert
  • Az 1970-es években több, mint 700 gyereknek volt epilepsziás rohama egy bizonyos rajzfilm nézése közben. Az esetből kiindulva fedezték fel, hogy az epilepsziának egy bizonyos változatában a villódzó színes fények váltanak ki rohamot, ez a fotosensitiv epilepszia. www.sciencedaily.com
  • Bizonyos epilepszia típusokban a ketogén diéta bevezetése csökkentheti a rohamok számát. www.epilepszia.hu

Gyakran ismételt kérdések

Mi a teendő epilepsziás roham esetén?

Az epilepsziás ún. nagyroham igen ijesztő látványt nyújt. A roham esetén az észlelőnek néhány fontos dolgot kell szem előtt tartania. A beteget lehetőség szerint biztonságba kell helyezni a súlyosabb sérülések elkerülése miatt. A rángatózó beteget nem szabad lefogni, szájába belenyúlni vagy tárgyat behelyezni a nyelvharapás elkerülésére nem szabad. Meg kell győződni róla, hogy lélegzik-e és stabil oldalfekvésbe kell fordítani. A roham általában percek alatt magától oldódik. Amennyiben a roham 5 percnél tovább tart vagy egy órán belül ismétlődik, sürgősségi ellátás szükséges.

Elhagyhatók-e valaha az epilepsziára szedett gyógyszerek?

3-5 év rohammentesség után a gyógyszerek elhagyása megfontolható. Mindenképpen neurológussal történt megbeszélés után, az orvos és a beteg közös döntése alapján, lassan, fokozatosan hagyhatók el a gyógyszerek.

Vezethetek-e, ha epilepsziás vagyok?

A gépjármű vezetési alkalmasságot az epilepszia alapvetően befolyásolja. Tapasztalt szakemberek, meghatározott jogszabályok alapján, egyéni mérlegelés után dönthetnek az alkalmasságról.

Vezethet-e elbutuláshoz az epilepszia?

Megfelelő kezelés mellett csak kivételesen, csak bizonyos epilepszia típusokban vezet szellemi hanyatláshoz az epilepszia.

Kihez forduljunk epilepszia esetén?

Az epilepszia kivizsgálása neurológus feladata.

Szerző: Dr. Fodor Emese

Forrás:

More than 50 Long-term effects of COVID-19: a systematic review and meta-analysis Sandra Lopez-Leon, Talia Wegman-Ostrosky, Carol Perelman, Rosalinda Sepulveda, Paulina A Rebolledo, Angelica Cuapio, Sonia Villapol medRxiv. 2021 Jan 30;2021.01.27.21250617., Komoly, S., Palkovits, M. (2011.) Gyakorlati neurológia és neuroanatómia. Medicina Kiadó, Budapest, Szirmai, I. (2001.) Neurológia, Medicina Kiadó, https://doksi.hu/get.php?order=DisplayPreview&lid=21088, https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy/art-20048417, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/epilepsy

Medoc Egészségközpont orvosai - Dr. Nagy Ildikó

Dr. Nagy Ildikó