A fejfájás a tíz leggyakoribb panasz egyike, mellyel a betegek orvoshoz fordulnak. A fejfájás lehet tünet, mely mögött alapbetegség keresendő, másrészt lehet önálló fejfájás betegség, mint például a migrén.

Mi a migrén?

A migrénes fejfájás legtöbbször féloldali, rohamszerűen jelentkező, lüktető jellegű fájdalom, melyhez hányinger, hányás, a külvilág ingereire való érzékenység (hang, fény, szag) társulhat. Az egyes rohamokat hosszabb-rövidebb fájdalommentes időszakok választják el egymástól. Általában havonta 1-4 alkalommal jelentkezik, és ½- 1 napig tart a roham, de ez egyénileg változó lehet. Előfordulhat több hónapos szünet, de havi 6-8 roham is.

A lakosság megközelítőleg 10 %-át érinti. Bármely életkorban előfordulhat, a pubertást követően nőknél 3-4-szer gyakoribb, mint a férfiaknál.

Európában egyike a legjelentősebb társadalmi-gazdasági terhekkel járó agyi kórképeknek. A WHO a legsúlyosabb életminőség-romást és munkaképesség csökkenést okozó betegségek között a 12. helyre sorolta.

A migrén tünetei:

A fejfájás előtti 24 órában közérzetváltozás jelentkezhet; lehangoltság vagy épp indokolatlan jókedv. Fokozódhat bizonyos ételek utáni vágy. A szakirodalom ezt prodromának nevezi.

A rohamot percekig, legfeljebb egy óráig tartó ún. aura előzheti meg.

Ez jelentkezhet:

• látászavar (homályos látás, szikralátás, csőlátás, látótérkiesés) formájában
  • ritkább esetben zsibbadás, végtaggyengeség, beszédzavar is előfordulhat.

Ezt követően rohamszerű, görcsös, lüktető fejfájás alakul ki, mely általában féloldali, homlok-, halántéktáji vagy szemkörnyéki. A fájdalom mozgás hatására erősödik. Hányinger, hányás, fény-, hang-, és szagtúlérzékenység társulhat. Általános gyengeség, dekoncentráltság jellemző. Sokszor jelentkezik hasmenés a roham alatt. A betegek többsége alig vagy nem tudja ellátni napi teendőit, általában egy besötétített szobában, ágynyugalomban próbálják átvészelni a rohamot. A lezajlott rohamot nagyfokú kimerültség, erős fáradtságérzés követi, időnként nagymennyiségű vizeletürítéssel.

A migrén típusai:

A migrén típusai a nemzetközi fejfájás-társaság /IHS/ irányelvei alapján:

• migrén aura nélkül – a migrének 80%-a így jelentkezik
  • migrén aurával – a klasszikus migrén
  • gyerekkori szindrómák
  • retinalis migrén- egy szemen kialakuló átmeneti látásvesztéssel jár
  • migrén komplikációval
  • lehetséges migrén

A migrén okai:

A migrén pontos oka máig nem tisztázott. Genetikai tényezőkre utal, hogy családi halmozódás tapasztalható az előfordulásban.

Mivel előfordulási gyakorisága a fejlett országokban 2-3 szorosára nőtt az elmúlt időszakban, ezért a környezeti tényezők és életmód szerepe is vitathatatlan. Ilyen a stressz, az alváshiány, bizonyos élelmiszerek. Szerepet játszanak a hormonális változások is a rohamok provokálásába, lezajlásában. Ismert pl. hogy a menstruáció rohamot provokálhat, hormontartalmú fogamzásgátlók szedésekor a rohamok megszaporodhatnak, terhességben, szoptatáskor általában javul a migrén, menopauzában megszűnhet. Egyes betegnél időjárási frontok előidézhetik a rohamot.

A rohamok mechanizmusa sem pontosan ismert. Több egymást kiegészítő elmélet létezik. A klasszikus „ér-elmélet” szerint, az aurát az erek összehúzódása, míg magát a fájdalmat az erek kitágulása okozza. Központi szerepet tulajdonítanak bizonyos ingerületátvivő anyagoknak, melyek feladata az idegsejtek közötti információ átadás (pl. szerotonin, glutamát, nitrogén monoxid, CGRP). Az elmúlt két évtizedben számos klinikai vizsgálat próbált fényt deríteni a migrén lefolyására. Számos új terápiás lehetőséget köszönhetünk ezeknek.

Kiváltó tényezők:

• hormonális változások (normál menstruációs ciklus, bizonyos hormonális fogamzásgátlók)
  • egyes ételek, melyek hisztamint, szerotonint, tiramint vagy glutamátot tartalmaznak (pl. csokoládé, érett sajtok, nitritek, nitrátok, édesítőszerek)
  • alkohol, főleg a vörösbor
  • kávé
  • stressz
  • túl sok alvás vagy kialvatlanság
  • rendszertelen étkezés
  • időjárási frontok

A migrén kivizsgálása:

A rendszeresen visszatérő, vagy tűrhetetlen erővel jelentkező fejfájás esetén orvoshoz kell fordulni. Migrénnel a neurológusok foglalkoznak.

A diagnózis felállítása a kórelőzmény alapján lehetséges. Célszerű a betegnek fejfájás naplót vezetnie, amiben lejegyzi a fejfájások gyakoriságát, súlyosságát, a roham zajlását, provokáló és enyhítő tényezőket. Részletes neurológiai vizsgálat, labor-, illetve képalkotó vizsgálatok lehetnek szükségesek a mögöttes szervi okok kizárására.

A migrén kezelése:

A migrént meggyógyítani a tudomány mai állása szerint nem lehet. Számos gyógyszeres lehetőség létezik. A terápia egyénre szabott, melyet neurológus vezet be. Cél a rohamok gyakoriságának, súlyosságának csökkentése.

Nagyon fontos a megelőzés, a lehető legtöbb kiváltó tényező kiiktatása.

Csokoládé, sajtok, vörösbor kerülése, rendszeres étkezés (az alacsony vércukorszint rohamot provokálhat), elegendő alvás, hormonális fogamzásgátlók kerülése. Egészséges étkezés és testmozgás.

A kezelésben megkülönböztetünk roham-, és megelőző kezelést.

Rohamkezelés:

Enyhébb rohamok esetén patikában kapható gyógyszerek is használhatnak. Ezek szájon keresztül adható fájdalomcsillapítók, illetve hányingercsökkentők.

Közepes és súlyosabb esetben specifikus, neurológus szakorvos által felírt gyógyszerekre van szükség. Ezek lehetnek szájon keresztül adható gyógyszerek illetve injekció, kúp és orrspray formájában is adható készítmények. Ezekben az esetekben a betegség kezelése otthoni módszerekkel, praktikákkal már legtöbbször nem elegendő.

Nagyon fontos, hogy a rohamot minél előbb kezdjük el kezelni. Több órája tartó, kiteljesedett rohamot sokkal kevesebb eséllyel kezelhetünk eredményesen.

Megelőző kezelésre akkor van szükség, ha a rohamok száma meghaladja a havi négyet, illetve, ha nem sikerül megfelelő rohamterápiát találni. Ez a kezelés 6 héttől 3-6 hónapig tarthat. Cél a rohamok számának, időtartamának, intenzitásának csökkentése.

Terhesség: sok esetben terhesség során a migrén enyhül, vagy akár meg is szűnhet. Ennek feltehetően a megváltozott hormonháztartás áll a hátterében. A migrén kezelésében használt gyógyszerek nagy része terhességben nem alkalmazható. Minden esetben orvosi konzultáció szükséges az alkalmazható gyógyszerek kiválasztására az előny-kockázat mérlegelése után.

Gyermekekben: a megelőzés, kezelés gyermekkorban is hasonló, mint felnőtteknél, de a terápia beállításában járatos szakember felkeresése szükséges.

Érdekességek a migrénnel kapcsolatban

• a migrén (migraine) ófrancia szó, amely a görög hemikrania-ból (féloldali fefájás; hemi:fél, kranion:koponya) kifejezésből ered
  • Az Alice csodaországban című művet aurás migrén ihlette. link->
  • kezelésére tett első próbálkozások közt szerepelt a koponyalékelés (trepanáció). A bronzkorban Európa-szerte igen elterjedt volt ez a beavatkozás, a középkorra visszaszorult ez a gyakorlat. link->
  • egy amerikai tanulmány azt igazolta, hogy a villámlás emeli a migrénes rohamok előfordulását link ->

Gyakran ismételt kérdések:

Kínzó fejfájásom van - ez migrén?

A migrén a fejfájások egy speciális változata, ún. önálló fejfájás betegség. Sokan az erős fejfájás szinonimájának tartják, azonban ebben az esetben a fejfájás bizonyos kritériumoknak felel meg a rohamok számát, időtartamát, a fejfájás erősségét, a megelőző- és kísérő tüneteket tekintve.

Mikor forduljak orvoshoz fejfájásommal?

Ha migrénre jellemző fejfájása van, célszerű neurológust felkeresni az egyénre szabott, hatékony terápia beállítása, illetve az egyéb betegségek kizárása céljából.

Mindenképp forduljon szakemberhez:

• ha volt már fejfájása, de annak jellege megváltozott
  • ha hirtelen tarkótáji, ütésszerű fejfájása jelentkezik
  • fejsérülést követően alakul ki a fejfájás
  • egyéb tünetek is társulnak a fejfájáshoz/ láz, nyaki merevség, kiütés, zavartság, végtaggyengeség/
  • újonnan megjelenő fejfájása jelentkezik 50 év felett
  • fizikai megterhelésre, erőlködésre, köhögésre fokozódik a fájdalom

Gyógyítható-e a migrén?

A migrén jelenleg nem gyógyítható. Megelőzéssel, a rohamok súlyossági fokának megfelelő, időben elkezdett kezeléssel a rohamok száma, intenzitása csökkenthető.

Lehet-e migrénem fejfájás nélkül?

A migrén egyes, ritka változatában, a jellegzetes aurát nem követi fejfájás. Ez többnyire férfiakat érint.

Kihez fordulhatunk migrén esetén?

Ha migrénre jellemző fejfájást tapasztal, célszerű fejfájás naplót vezetni (feljegyezni a fejfájások kezdetét, jellegét, lezajlását, provokáló-, és enyhítő tényezőket, a rohamok gyakoriságát). Ezt követően neurológus, fejfájás specialista felkeresése javasolt.

Szerző: Dr. Fodor Emese

Forrás:

Komoly, S., Palkovits, M. (2011.) Gyakorlati neurológia és neuroanatómia. Medicina Kiadó, Budapest, Szirmai, I. (2001.) Neurológia, Medicina Kiadó, https://ng.hu/tudomany/2015/09/23/ujabb-kutatasok-a-migren-kezelesere/?gclid=CjwKCAiAp5nyBRABEiwApTwjXpROtvwbdsxaexOwOl9eDhm1FVJh88EClHFf55rp7IrdzejHnDhiGhoCnbYQAvD_BwE, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/symptoms-causes/syc-20360201https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5587613/

Medoc Egészségközpont orvosai - Dr. Nagy Ildikó

Dr. Nagy Ildikó