Mi is ez a betegség valójában?

Képzeljük el egy alagutat, melyen sok vonat tud egyszerre áthaladni. Nos, igy néz ki a csukló struktúrája is, ahol csontos vályúban 9 hajlító ín és1 vaskos ideg halad át. Ezt a tenyér felől egy viszonylag vékony szalag fedi le, tökéletes alagutat képezve a benne haladóknak.

Alagút betegség /alagút syndroma

Természetesen nem csak a csuklón, másutt, könyöknél , alkaron is kialakulhat alagút betegség. Az anatomiai viszonyok természetesen mások, a lényeg, vagyis az ideg összepréselődése azonban ugyan az.

Amennyiben az alagút keresztmetszete megváltozik bármilyen okból, a képletek számára szűkössé válik a hely. Mivel a hajlító inak struktúrájukat tekintve kerekdedek és nem összenyomhatók, kizárásos alapon az erdetileg szintén kerekded, de lágyabb szövetből álló ideg kénytelen ellaposodni. Ez a kényszerhelyzet azonban nem marad bűntetlenül, az ideg keringése, vezetési képessége romlik. A beteg ezt már megérzi, legelőször csak éjjelente (mivel testszerte szövetközti vizenyő felszaporodás alakul ki) a kéz és ujjakon,  vagy akár az egész végtagra kisugárzó fájdalmat, zsibbadást észlel. Az idő előrehaladtával a panaszok már nappal is fennmaradnak, tűrhetetlen állapotot előidézve.

Miért alakul ki?

Ahogy már tisztáztuk az anatómiai viszonyokat, könnyű kitalálni mi minden okozhat alagút szindrómát: a csukló csontok korábbi sérülése, törése, rosszul gyógyult törése, csontkinövés, csuklótáji sérülések, sebek, gyulladások, inhüvelygyulladás, korábbi műtéti vagy sérülés utáni hegek, sokizületi gyulladás, cukorbetegség, köszvény, endokrinológiai kórképek… a teljesség igénye nélkül

Hogyan derül ki, hogy tényleg ez a bajom?

Gondos kézsebészeti vizsgálat mellett neurológiai vizsgálattal. Utóbbi esetén az orvos ENG-EMG (elektroneurographia-elektromyographia) vizsgálatot végez, melynek során az ideg ingerület vezetési képességét vizsgálják. Amennyiben az eredmény nem igazol csuklótáji leszorítást,  ki kell zárni egyéb kórokot, pl. nyaki gerinc betegségeit is. Előfordul, hogy pontosabb tisztázás érdekében nagy felbontású idegi, úgynevezett neurosonographiás vizsgálatot is kell végezni.

Hogyan kezelhető?

Kezdeti tünetek, fenti vizsgálatokkal igazolt enyhe esetekben a csukló egyenes tartásban való rögzítése, leginkább éjjelre tépőzáras csuklórögzítő hordásával, ideg regenerációt segítő vitaminok szedésével, lokalis jegelés, borogatással, rossz szokások (alvás közben hajlított csukló) megszűntetésével, régi fajta számítógép egerek anatómiai egérre cserélésével, csukló hátrafeszítő gyakorlatok elhagyásával ( fekvőtámasz, biciklizés…)

Átmeneti megoldás a csuklóba adott szteroid tartalmú injekcióval elérhető pár hónapos tünetmentesség, azonban hosszútávon mellékhatásai miatt nem ajánlott.

Kifejezett panaszok, igazolt alagút syndroma megoldása műtéti.

A műtét steril körülmények között, műtőben, altatásban illetve csuklóba adott helyi érzéstelenítő adása mellett történik. Közben egy felkarra helyezett, vérnyomásmérőhöz hasonló madzsettával biztosítjuk a műtéti terület vértelenségét. A beavatkozás 10-15 percet vesz igénybe, mialatt a heges, vaskos csuklótáji szalagot átvágjuk a többi nemes képlet megóvása mellett. Ekkor az ideg látványosan “magához tér”, ezzel elindulhat a gyógyulási folyamat. Ez azonban a betegség fennállási idejétől, beteg általános állapotától, kísérő betegségeitől, korától is függ. Pár héttől több hónapon át is regenerálódhat az ideg, mely az agyból indul a periféria felé. Ennek során előbb a kínzó fájdalmak, majd később a zsibbadásos panaszok szűnnek meg.

Az átvágott szalagot természetesen már nem varrjuk össze, a terület így hegesedik, és később sem okoz hiánya semmilyen problémát. A bőrvarrat mellett kis szilikon csövecskét vezetünk a sebbe, mely a maradék vérzést hivatott elvezetni. Fedőkötés, és pár órás megfigyelést követően a beteg zárójelentéssel, kísérővel megy haza. A kötésre vigyázni kell! Az operált kezet lógatni nem szabad, különben megduzzad. Víz nem érheti, kezet mosni, lefürödni a kötést tilos, mert a varratvonal felázik, és a bőrön lévő kórokozók könnyen bejutnak a seb mélyére súlyos gyulladást létrehozva!

Mire számíthatok műtét után?

Fent említetteken kívűl  másnap, majd még varratszedésig még két alkalommal kell kötözésen megjelenni. A varratszedés ideje kb. 12 nap után esedékes. Ezt követően még 2 napig a kötés fennmarad, majd a beteg már saját magának távolítja el és kezet moshat. A műtét után is javasolt a tünetek megszűntéig ideg regenerációt segítő vitamin szedése, min. 1 hónapig a csuklón támaszkodás kerülése. Műtét után az ideg összenyomatása azonnal megszűnik, azonban az ideg regenerálódása, ingerület visszatérése már az agy feladata. Emiatt a zsibbadásos panaszok, kéz ügyetlenségének helyreállásához hetekre, hónapokra lehet szükség, mely függ attól is , milyen rég óta állt fenn az alagút betegség.

Mi történik, ha mégsem vállalom a műtétet?

A fájdalmak, az ujjak zsibbadása, kisizmok sorvadása fennmarad, illetve fokozódik, melynek következtében a mindennapi éltevitelt nagyon megnehezíti, akár megkeseríti.

Alapjában elmondható, hogy a műtét eredményeképp lényeges életminőség változás áll be, melyet még inkább elfogadhatóvá tesz a rövid műtéti idő, mely akár altatással vagy helyi érzéstelenítéssel is igen kis megterheléssel jár.

Medoc Egészségközpont orvosai - Dr. Zárai Andrea

Dr. Zárai Andrea