Mi is ez a betegség valójában?

A betegség nevét a betegek által jelzett érzésről kapta: “pattan az ujjam, ha markolás után ki akarom nyújtani” Emiatt sokan az izületek betegségének gondolják. Rendszerint eleinte csak reggel, későbbiekben a nap bármely szakában észlelik a jelenséget.  Egyes előrehaladott állapotokban rémisztő lehet, ha a beteg ujja “elakad” vagy hajlítani, vagy nyújtani nem tudja, nem meri.

Rendkívül gyakori betegségről beszélhetünk. Hátterében vagy az ujjak hajlító inainak helyi megvastagodása, de leggyakrabban az inhüvelyszájadék hegesedése áll. Azért, hogy az inak mozgás közben helyükön maradjanak és az ujjak izületeit gördülékenyen mozgassák, ínhüvely és ínhüvely gyűrűk teszik lehetővé , mintegy csúszós alagutat képezve. Amennyiben a bejárat bármilyen okból szűkössé válik, az ín erőlködve szuszakolja magát át ezen. Mikor ez sikerül, pattanó, kellemetlen érzéssel jár.

Pattanó ujj Digitus saltans

Miért alakul ki?

Számtalan oka lehet: megerőltetés, korábbi sérülés, cukorbetegség, izületi gyulladásos betegségek, autoimmun kórképek, de leggyakrabban nem találunk a hátterében semmilyen magyarázatot.

Pattanó ujj Digitus saltans

Hogyan kezelhető?

Kezdetben a helyileg, a tenyér bőrébe masszírozott nem-szteroid gyulladás csökkentő gélek alkalmasak a tünet és fájdalmak enyhítésére. Szájon át szedett gyógyszerek nem javasoltak, csak a májunk ,a gyomrunk és a pénztárcánk fogja bánni, nem sok hatása lesz egyebekben….

Amikor a jelenség mindennapossá válik, a beteg napi tevékenységeit zavarja, műtét javasolt.

A műtét steril körülmények között, műtőben, megfelelő helyen tenyérbe adott helyi érzéstelenítő adása mellett történik. Közben egy felkarra helyezett, vérnyomásmérőhöz hasonló madzsettával biztosítjuk a műtéti terület vértelenségét, de ez  senkinek nem okoz különösebb kényelmetlenséget. A beavatkozás 5-6 perc, mialatt a szoros inhüvelyszájadékot az ér-idegképletek megóvása mellett felhasítjuk.

Hálás sebészeti eljárás, mert ennek során a pattanó jelenség azonnal megszűnik. Bőrvarratot követően kötést helyezünk a kézre, melyre természetesen vigyázni kell. Az operált kezet lógatni nem szabad, különben megduzzad. Víz nem érheti, kezet mosni, lefürödni a kötést tilos, mert a varratvonal felázik, és a bőrön lévő kórokozók könnyen bejutnak a seb mélyére súlyos gyulladást létrehozva!

Mire számíthatok műtét után?

A kötés meglazítása után zárójelentéssel, kísérővel lehet hazamenni. Másnap, majd még varratszedésig még két alkalommal kell kötözésen megjelenni. A varratszedés ideje kb. 12 nap után esedékes. Ezt követően még 2 napig a kötés fennmarad, majd a beteg már saját magának távolítja el és kezet moshat, mindennapi használat engedélyezett.

Mi történik, ha mégsem vállalom a műtétet?

A pattanó ujj mindenféle beavatkozás nélkül nem gyógyul meg magától. Egy idő után a szűkület olyan masszív lesz., hogy gyakorlatilag “beáll” az ujj, vagyis se ki-, vagy se be nem hajlítható. Ilyenkor a beteg minden mozdulattól félni kezd, mert tart a nagy fájdalomtól, illetve a kezét sem tudja megfelelően használni.

Alapvetően a kis megterheléssel járó rövid műtét a pattanó jelenség azonnali megszűnésével jár.

Medoc Egészségközpont orvosai - Dr. Zárai Andrea

Dr. Zárai Andrea